lørdag 6. oktober 2012

OKTOBERUTFORDRING - BAD


Denne måneden er det badet som står i fokus hos NIB:
"Vi har så lyst å se badet ditt! Uansett om du har det badet du drømmer om, eller du har gjort noen grep med det badet du har mens du venter. Kanskje vil du bare vise frem fine baderomstilbehør? Håper du vil dele inspirasjon med oss!"

 

Her er mitt drømmebad! Dette rommet var det første som kom på plass da vi begynte på totalrenoveringen av huset vårt som er bygget i 1920, og jeg ville ikke gjort noe annerledes i dag. Her var det kjøkken da vi kjøpte (det var én leilighet i hver etage), og vi var veldig bevisste på at det nye badet skulle se ut som "om det alltid hadde vært der".



Vi valgte derfor tidtypiske metrofliser på veggen og hexagon fliser på gulvet. Klassisk badekar med løveføtter (eller ørneklør i dette tilfelle) var et must, og vi fant et fra England som kunne males i ønsket farge. Jeg brukte bengalakk og gav det to strøk med samme farge som veggen, og det har holdt seg utrolig bra,- ikke en skramme på snart 4 år!



Toalett og vask er fra Duravit sin serie "1930" ,- et nostalgisk og tidløs design som ble produsert første gang i nettopp 1930. Her tas gulvflisenes kantede form igjen, og skaper en fin helhet.



Gammelt veneteansk speil over vasken gir deg en myk start på dagen (les: noe "slørete" overflate,- godt vi har sminkespeil på gjesterommet rett bak*s*), og en antikk sjenk med marmortopp holder styr på toalettsakene.



Badet har faktisk tre dører som leder ut til barnerommet, gjesterommet og gangen. Veldig praktisk siden vårt rom har direkte forbindelse til både gangen og barnerommet, og badet kan derfor nåes flere veier uten å forstyrre hverken smått eller stort.


Dusjforhenget er gamle franske gardiner som jeg impregnerer i vaskemasinen ved behov (flytende impregnering fåes bla i sportsbutikker). De fungerer overraskende bra, og andre gardiner i syntetiske stoffer vil gjøre samme nytten. De faller liksom litt mykere enn tradisjonelle dusjforheng, og understreker den romantiske stilen på badet. Det samme gjør needlepoint teppet fra USA. Det er i tynn ull, og tåler godt en skvett med vann. Hvem har sagt at det bare er badematter som kan varme nyvåkne og stive tær? :)


Dette er mitt bidrag til NIBs oktoberutfordring! Et bad som passer både oss og huset,- funksjonelt og estetisk:)


Bihulebetennelsen ble til lungebetennelse for undertegnede i løpet av uken,- godt det er lørdag og tid for kos! Ha en fin kveld kjære leser!

15 kommentarer:

smileull sa...

Wow! Snakk om å få til et bad som passer huset! Dette likte jeg kjempegodt selv om jeg selv har en helt annen stil. Bra jobba! Så veldig deilig ut med så stort og romslig bad! :) Lykke til i utfordringen. :)

villa-rosengarten & cockerlove sa...

I find it beautiful! simple, clean, wonderful! hug, barbara

Vibeke / Mammas Hus sa...

Lekkert!!! Et fantastisk rom ♥

*god bedring*

Marens Kristine sa...

Åååååå dette blir ett av mine favorittbad, dere har det kjempelekkert!!!!
Goooood bedring til deg!!!!

Lørdagsklem fra Maren i nord!

Alberte sa...

Det er helt rått å se hva dere har fått til på de årene dere har bodd i huset!!! Det må da ha kostet skjorten?
Fantastisk bad - kjempegode tips:-))))

ralfefarfars paradis sa...

Dette er drømmebadet mitt også- bare heelt fantastisk fint!! Masse god bedring til deg;)

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

ET utrolig flott bad! Jeg blir så imponert. Bra jobbet!!

LIVS LYST sa...

Kjempe fint. Dere har virkelig fått det til å skli inn i husets øvrige stil. Kjempe fint ja!

Lykke til på nib da ;O)

NIB sa...

SYKT fint bad!

24 sa...

Vanvittig fint bad ( og blogg ) har stemt på deg, og legg meg til som følger. Her vil jeg innom å kikke mer.

Henriette

Anonym sa...

Nydelig bad!!!! Håper det er lov å kopiere stilen din :) ... Hvor har du fått kjøpt flisen ?

mvh
I. Kiplesund

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Tusen takk for hyggelige meldinger:) Gulvflisen er kjøpt på Right Price Tile og er spansk,- tror det var en utgående modell da få ville ha slike hex-fliser i Norge (kan skjønne det? *s*). Kopier i vei,- hyggelig å være til inspirasjon;-)

Anonym sa...

Så fint! Hvor har du kjøpt de fine "skjellene" som henger i trappeoppgangen på det første bildet? :)

Lisa

Maskinistfrua sa...

aaahhh helt nydelig bad. Takk for tips til dusjforheng, det skal kopieres så fort vi får badekar:)

Saramorro sa...

Wooow - For et drømmebad!! Badekaret er kjempe fint, akkurat det jeg ønsker meg. Nå står dette badekaret her på badet mitt da: Norden Steel - er veldig fornøyd. Og dusjforhenget var genialt - skal få kjøpt meg det samme.
Takk for inspirasjon - skal spre linken din til noen gode venner av meg ;-)